
A Heretic's Manifesto. Essays on the Unsayable (2023), Brendan O'Neilly
De wereld is doorgedraaid. De meest bizarre narratieven worden gespind en als absolute waarheden verkocht. Wie kritisch is of maar enigszins durft te twijfelen, wordt aan de schandpaal genageld of door de high-tech-inquisitie vervolgd. O'Neill pleit voor meer tegenspraak.

Iemand die bewust en opzettelijk een fundamentele geloofsleer tegenspreekt, wordt een ketter genoemd. Zo’n geloofsafvallige werd vroeger door de Inquisitie vervolgd; op ketterij stond in de ME de doodstraf. Tegenwoordig heeft het woord ketter in het algemeen een pejoratieve betekenis gekregen om iemands afwijkende mening op een negatieve manier weer te geven.
Moderne ketters richten zich niet meer tegen een religieuze geloofsopvatting, maar tegen wetenschappelijke of politieke overtuigingen.
Briljante ideeën ontstaan vaak tijdens de botsing met de gangbare opvattingen. Zo was Galileï een ketter, maar dat waren Kant, Nietzsche, Einstein en Lovelock eigenlijk ook. Het zijn voorbeelden van denkers die zich los hebben gezongen van vastgeroeste ideeën en paradigma's; mensen die zich niet conformeerden aan bestaande narratieven.
Daarom pleit O'Neill voor meer ketterij. In onze Peter Pan-maatschappij wordt veel te weinig tegen de keer in gedacht. De cancel- en wokecultuur - waar mensen zich in een infantiele slachtofferrol manoeuvreren - krijgt veel te weinig weerwoord. Tegenstanders worden verketterd en gedemoniseerd. In het geval van de opgelegde narratieven over bv. Covid-19, de proxy oorlog in Oekraïne of de Moslims, wordt onder geen enkele voorwaarde tegenspraak geduld.
O'Neill becommentariseert over deze trieste (totalitaire) ontwikkeling in de Westerse wereld met veel humor. Zo confronteert hij de lezer met de ultieme waanzin van links en rechts over thema's als transgender, haatzaaien, flagrante leugens tijdens (en na) de Corona-hoax, censuur en de hetze tegen de witte, oude man (White Shame). Zo is hoofdstuk 1 'Her Penis' hilarisch. Hoofdstuk 3 Çovid as Metaphor' is meesterlijk en diepzinnig. Maar ook 'Viva Hate' en 'Words Wound' zijn briljante essays.
Een aanrader dus!